بسمه تعالی

مقیاس کنترل راتر (درونی بیرونی)

پرشنامه زیر برای سنجش انتظارات افراد در منبع کنترل تدوین شده است، که دارای 29 ماده که هر ماده دارای یک جفت سئوال (الف و ب) می باشد. از آزمودنی خواسته می شود بین هر جفت سئوال یک ماده یکی را انتخاب کند و علامت زده واضح است این انتخاب بر اساس اعتقاد عمیق و روشن آزمودنی خواهد بود.

راتر 23 ماده از مواد این پرسشنامه را با هدف مشخص، جهت روشن شدن انتظارات افراد درباره منبع کنترل تدوین کرده و 6 ماده دیگر هدف آزمون را با لباس مبدل  دنبال می کند که این ماده های خنثی ساختار و بعد اندازه گیری شده را برای آزمودنی مبهم می سازد.

سئوال های 24، 19، 14، 8 و1 و 28 سئوالاتی هستند که آزمودنی را از مدار اصلی و هدف آزمون منصرف می سازند. نمره گذاری آزمودنی مبنی بر مجموع نمرات حاصل از تعداد ضربدارهایی است که آزمودنی در مقابل سئوالات مشخص کرده است.

این مجموع نمرات از سئوالاتی به غیر از 6 سئوال انحرافی بدست خواهد آمد و کل نمره هر فرد نشان دهنده درجه و میزان کنترل او می باشد. میانگین این مقیاس 84/8 و میانه آن 8 می باشد.

در 23 ماده ای که جهت نمره گذاری تعیین شده اند سئوالات (الف) یک نمره و سئوالات (ب) صفر نمره می گیرند چون کل نمره هر فرد نشان دهنده نوع و درجه منبع کنترل افراد می باشد بنابراین تنها آزمودنی هایی که نمره 9 یا بیشتر بگیرند واجد منبع کنترل بیرونی و افرادی که نمره کمتر بگیرند دارای منبع کنترل درونی خواهند بود.

بسمه تعالی

این پرسشنامه دارای 29 مورد دو جمله ای می باشد، خواهشمند است جمله های هر مورد را به دقت بخوانید و با هر کدام که موافق هستید علامت بگذارید لطفاً برای بدست آوردن نتیجه مطلوب از این قسمت جملات مورد نظ خو را با کمال صداقت انتخاب کنید.

جنس         سن       تاریخ ازدواج       میزان تحصیلات         تعداد فرزندان

1- الف: علت اینکه کودکان دچار گرفتاری می شوند این است که پدر و مادرشان بیش از اندازه مجازاتشان می کنند.

ب: امروزه گرفتاری بیشتر کودکان به این دلیل است که پدر و مادرشان بیش از حد با آنها با ملایمت رفتار می کنند.

2- الف: بسیاری از رویدادهای ناخوشایند در زندگی مردم تا اندازه ای به علت بدشانسی است.

ب: بدبیاری های مردم نتیجه اشتباهات خود آنهاست.

3- الف: یکی از دلایل عمده بروز جنگ ها این است که مردم آنقدر که باید به امور سیاسی علاقه مند نیستند.

ب: هر قدر هم که مردم برای جلوگیری از جنگ بکوشند،باز هم جنگ وجود خواهد داشت.

4- الف: سرانجام مردم به احترامی که شایسته ایشان باشد دست می یابند و او مدتها طول بکشد.

ب: بدبختان بیشتر اوقات ارزش یک فرد هر قدر که بکوشد نامعلوم می ماند.

5- الف: این عقیده که معلمان نسبت به دانش آموزان خود بی انصافند بی معنی است.

ب: بیشتر دانش آموزان نمی دانند تا چه در نمره ای که در دروس خود می گیرند زیر رویدادهای تصادفی است.

6- الف: اگر فرصت های مناسب و به موقع دست ندهد کسی نمی تواند رهبری کاروان شود.

ب: افراد توانایی که از رهبر شدن باز مانده اند، کسانی هستند که از فرصتهای مناسب استفاده نکرده اند.

7- الف: هر قدر که سعی خودمان را بکنیم باز هم بعضی ها از ما خوششان نمی آید

ب: افرادی که نمی توانند کاری بکنند که مورد علاقه دیگران قرار بگیرند راه ساختن با دیگران را بلد نیستند.

8- الف: در تعیین شخصیت هر فرد وراثت سهم عمده ای دارد.

ب: آنچه شخصیت یک فرد را می سازد، تجارب او در زندگی است.

9- الف: اغلب به این نکته پی برده ایم که هر چه قرار است اتفاق بیفتد، اتفاق می افتد.

ب: هر وقت خود تصمیم گرفته ام راه مشخصی برای اقدام انتخاب کنم خیلی بهتر از تسلیم شدن به سرنوشت بوده است.

10- الف: اگر دانش آموز خودش را برای امتحان خوب آماده کرده باشد به ندرت ممکن است حقش در امتحان پایمال شود.

ب: بیشتر اوقات سئوالات امتحان تا اندازه ایی با درس سالانه بی ارتباط است که درس حاضر کردن و اقعاً بی فایده است.

11-الف: موقعیت حاصل سخت کوشی است شانس در آن بی اثر یا بسیار کم اثر است.

ب: شغل خوب گیر آوردن در درجه اول بستگی دارد که در فرصت مناسب درهای مطلوب باشد.

12- الف: فردی که دارای شرایط متوسط فردی و اجتماعی است می تواند در تصمیم گیری دولت موثر باشد.

ب: دنیا در اختیار عده معدود صاحبان بندرت است از آدم خرده یا کاری ساخته نیست.

13- الف: هر وقت برای انجام کاری نقشه می کشم تقریباً تعیین دارم که می توانم آن را عمل کنم.

ب: همیشه عاقلانه نیست که برای آینده دور نقشه بکشیم چون خیلی چیزها در حال حاضر دستخوش خوش بیاری و بدبیاری هستند.

14- الف: عده معینی از مردم هیچ حسی ندارند .

ب: هر کس خوبیهایی دارد.

15- الف: برای من بدست آوردن چیزهایی که خواستارشان هستیم ربطی به بخت و اقبال ندارد.

ب: خیلی وقت ها تصمیم گرفتن با شیر یا خط (شانسی) هم بد نیست.

16- الف: رئیس شدن اغلب به این بستگی دارد که شانس یاری کند و شخص قبل از هر کس دیگر در شرایط مناسب قرار گیرد.

ب: واداشتن مردم برای انجام کار درست به توانایی افراد بستگی دارد نه شانس و اقبال.

17- الف: تا آنجا که به رویدادهای دنیا مربوط می شود بیشتر ما قربانیان نیروهایی هستیم که نه می شناسیم و نه می توانیم بر آنها چیره شویم.

ب: با شرکت فعالانه در امور سیاسی و اجتماعی مردم می توانند بر رویدادهای جهانی نظارت کنند.

18-الف: بیشتر مردم می دانند تا چه زندگی شان تحت اختیار رویدادهای تصادفی است.

ب: در واقع چیزی بنام «بخت» وجود ندارد.

19- الف: آدم باید همیشه به اشتباه خود اعتراف کند.

ب: بهتر است روی اشتباهاتتان سرپوش بگذارید.

20-الف: مشکل می توان فهمید کسی واقعاً از ما خوشش می آید یا نه.

ب: تعداد دوستان یک فرد بستگی به میزان خوب بودن او دارد.

21- الف: بالاخره میان رویدادهای خوب و بد که برای ما رخ می دهد تعادل برقرار می شود.

ب: بیشتر بدبختی ها حاصل عدم توانایی، نادانی، تنبلی یا نتیجه هر سه آنهاست.

22- الف: با کوشش کافی می توان فساد سیاسی را از میان برد .

ب: نظارت زیاد مردم روی فعالیت سیاست مدارانی که بر سرکارند دشوار است.

23- الف: بعضی وقت ها از طرز  نمره دادن معلمان سردر نمی آوریم.

ب: میان درس خواندن و نمره گرفتن رابطه مستقیمی است.

24- الف: رهبر خوب کسی است که بگذارد خود مردم برای کار خود تصمیم بگیرند.

ب: رهبر خوب کسی است که تکلیف هر کس را معین کند

25- الف: بیشتر وقت ها احساس می کنم روی حوادثی که برای من اتفاق می افتد کنترل کمی دارم.

ب: امکان ندارد باور کنم بخت و اقبال در زندگی من سهم زیادی داشته باشد.

26- الف: دلیل تنهایی مردم این است که سعی نمی کنند با دیگران دوستی کنند.

ب: سعی زیاد از حد برای خوشایند مردم چندان فایده ای ندارد. اگر قرار است از آدم خوششان بیاید خوششان می آید.

27- الف: در مدرسه برای ورزش خیلی اهمیت قائل می شوند.

ب: ورزش های گروهی برای پرورش شخصیت فرد یک روش عالی است.

28- الف: هر چه سرم می آید نتیجه کار خودم است.

ب: بعضی وقتها احساس می کنم که روی مسیر زندگی ام کنترل کافی ندارم.

29- الف: بیشتر وقتها نمی توانم بفهمم که چرا سیاستمداران اینطور رفتار می کنند.

ب: دست آخر خود مردم مسئول نوع حرکت ملی یا محلی خودشان هستند.

+ نوشته شده توسط sadigeh.naghizadeh در جمعه بیستم آبان 1390 و ساعت 22:0 |